SUTTEKLUD FOR VOKSNE
Politiken har skrevet en artikel om danskernes forhold til deres hovedpude. Et voksende marked vidner om, at producenterne har haft held med at forvandle hovedpuden fra en standardvare til et specialprodukt, og en undersøgelse for Jysk viser, at et flertal prioriterer deres hovedpude højt. ”Hovedpuden er nærmest som en sutteklud for voksne, og vores tradition med dun og fjer i puder og dyner får os nok til at stille ekstra høje krav om velvære”, siger livsstilsekspert Helle Lundsgaard og fortsætter: ”hovedpuden er nærmest hellig for danskerne, forstået på den måde at de fleste har et meget personligt forhold til deres hovedpude. Så personligt, at mange tager den med sig, når de er ude at rejse”. Flere producenter har derfor taget konsekvensen og har udvidet deres sortiment med såkaldte rejsepuder, der er mindre og derfor mere praktiske at have med på farten.
”Puder markedsføres ikke bare som et produkt. De sælges på mange forskellige egenskaber, for det er individuelt, hvad forbrugerne lægger vægt på. Præferencerne kan gå på økologi, etisk produktion, hygiejne, allergivenlighed, temperaturregulering eller teknologiske features ud over komfort, for det er vidt forskelligt, hvad der skal til, for at vi ligger godt,” fortæller livsstilsekspert Helle Lundsgaard og uddyber: ”når relativt mange er villige til at ofre mellem 500 og 1000 kr. på en pude, skyldes det, at hovedpuden forbindes med velvære, forkælelse og drømmen om den gode søvn, som bliver stadig mere nødvendig i et samfund, hvor man virkelig skal være på dupperne for at leve op til diverse krav. Sover man elendigt, fordi man ligger på en alt for hård eller alt for blød pude, kan man ikke performe ordentligt, og det går i sidste ende ud over ens identitet”.
Læs artiklen på Politiken